Navigáció
Ezt mindenképp...
Tesztek
A kőkemény igazság
WILBERS futómű BMW R1250GS-be. Kell ez? - Az X-BIKE Motorosbolt jóvoltából tartóstesztre kaptunk egy Wilbers WESA futóművet az idei BMW R1250GS túravezetői motorunkba. A 100kg motorosra hangolt futóművet a Székelyföldi motoros túránkon kezdtük vallatni, majd jött a Nordkapp, a Transzfogaras és a Pireneusok, végül egy Adria kanyarvadász túra. A tapasztalatainkat az alábbi cikkben foglalta össze Szimi.
Rhino Card
Mert ebbe a csapatba tartozni kiváltság!
Vélemények
Fotópályázat
Az első gurulás
Honda VFR1200XD Crosstourer Zoli szemévelHonda VFR1200X/D Crosstourer
2012. január 17.-e régen várt nap volt számomra, mert ezen a napon (első magyarként) kipróbálhattam azt a motort, amit mint koncepciót pillantottam meg még 2010 végén Milánóban az EICMA-n. Az a pillantás akkor végzetesnek tűnt, lenyűgözve álltam ott a jelenés-élmény hatása alatt és éreztem, hogy kiszúrt magának a gép, szinte vonzott és én tudtam, hogy mennem kell vele, hisz engem akar a bestia!
Több, mint egy év telt el és én az élmény emlékével szívemben türelmesen vártam. (Mondjuk hiába idegeskedtem volna, akkor sem jött volna előbb…) Addig is lehúztam 11000 kilométert a VFR1200F-fel, így volt alkalmam megismerni a blokkot, amibe, még ha akarnék se tudnék belekötni, mert minden szükségeset messze túlteljesít. A bennem lévő feszültséget csak növelte, hogy egy tökéletes blokk kerül bele egy számomra ideális felépítménybe, a végeredmény pedig szemet gyönyörködtető. Már csak azt kellett megtudnom, hogy ez az égi tünemény tényleg megfelel e a vele szemben támasztott elvárásaimnak.
Az első üléspróba mennyei volt! Igaz, még csak a csarnokban sorakoztak szépen, egymás mellett a gépek, de ráültem és azt éreztem, amit vártam: a tökéletes harmóniát. Érzésre kicsit karcsúbb, mint a Varadero, sokkal karcsúbb, mint a Yamaha Super Tenere és a pláne, mint a BMW R1200GS. A minőségérzetben is a Honda Crosstourer a legjobb és nagy örömömre már az első pillanatokban nyilvánvalóvá válik, hogy ez a motor sokkal inkább közútra termett, mint terepre. Felépítéséből adódóan valószínűleg nem jönne zavarba némi könnyű terepezéstől, de a gyári gumikat elnézve, valamint a VFR1200F-ből származó futóművet és vázat látva ennek a motornak az erényei leginkább közúti túrázások, egész napos kanyarvadászatok során aknázhatók ki igazán.
Idővel a motorok kikerültek a szabadba és felsorakoztak a próbához. Az első beindítás alkalmával, bár felkészültem a motorból és számítottam rá, mégis meglepett a motorból előtörő kellemes bariton. Az áthangolt blokk az új kipufogóval olyan kellemesen duruzsol, hogy „ecceri ügyfél módjára „ kényszeresen meghúzogattam párszor a gázt és próbáltam elraktározni az élményt. A határozott hang komoly erőt és magabiztosságot sugároz.
A példány, amire rásodort a jószerencse, duplakuplunggal szerelt változat volt, így az egyest a jobb hüvelykujjammal szervíroztam és egy kis csuklómozdulattal meglódítottam a cuccot. D-módban a váltó gyorsan felkapcsol, alacsony fordulaton tartja a motort, ami ideális nyugis guruláshoz, városi cirkáláshoz. Ha viszont élvezni akarjuk az erőt, akkor S módba kell kapcsolni, ott a váltó tovább engedi húzatni a fokozatokat és igazán sportosan lehet hajtani a gépet. A duplakuplungos váltó több, mint egy automataváltó! Kialakításából adódóan a nyomatékot a két kuplung úgy adja át egymásnak, hogy a váltás közben nincs lyuk, így a motor nem billen, mert a tolóerő folyamatosan fennmarad. Igazán érdekes élmény, hogy menet közben hallom, amint váltáskor a motor hangja csökken, a fordulatszámmérőn látom, hogy esett a fordulat, de nem érzem a bólintást! Folyamatosan tol, mint a trolibusz. Manuális módban az élmény ugyanaz, viszont ez esetben a bal markolatnál található + ill. – gombokkal a motoros maga működteti a váltót. Több, mint 20 év „hagyományos” motorozás után kb. 10 perc alatt szoktam hozzá a processzushoz és már szinte láttam magam a budapesti forgalomban, amint odagurulok a lámpához, megállok, a motor magától visszaváltott egyesig és kiemelt kuplunggal vár a jobb csuklóm legkisebb rezdülésére. Nem kell keresgélnem az ürest, szabadon használhatom a kezem és a lában bármire. Amint sárgul a lámpa csak ráteszem a tüzet és a vas meglódul, míg egy hagyományos modell esetén ugye: támasztó láb csere, közben kuplung behúz, tapos egyes és kuplung kire indul. Nemt’om más hogy van ezzel, de én, amíg nem próbáltam a rendszert, addig nem is tűnt különösebben vonzónak a lehetőség, mert valahogy még agyban nem állt össze a kép (motor - dupla kuplung? - automata??). De miután mentem vele már nem is akarok mást, csak ezt! Zseniális!
A motoron tökéletes az üléspozíció, egyenes háttal kényelmesen ülök, a plexi, ami két pozícióban állítható nem zavar a kilátásban és tökéletes szélvédelmet biztosít. A digitális műszerfal jól látható, minden fontos információt megmutat, a váltófokozatot és a fogyasztási adatokat is.
A C-ABS is maximális biztonsággal, szinte észrevehetetlen finomsággal teszi a dolgát. Különösen csúszós aszfalton vagy laza talajon érezhető (nyilván) az, hogy a fékek abszolút összhangban dolgoznak és az ABS segítségével szinte minden helyzetben megfogják a motort.
A kipörgés gátló a lehető legfinomabban teszi a dolgát, nem durrog, nem szaggat, nem rángat, hanem egyszerűen csak visszavesz a tűzből pontosan annyit, amennyit kell és nagyon simán, finoman csúszáshatáron tartja a kereket! Ezzel is a maximális biztonságérzetet nyújtja, hiszen ez egy Honda!
A rövidke, mintegy 120 kilométeres tesztút alatt meggyőződtem róla, hogy a várakozás nem volt hiába való. A motor pont azt nyújtja, amit kell. A blokkot a megváltozott felépítésnek és felhasználási körülményeknek megfelelően áthangolták, a végteljesítményt a VFR1200F-hez képest lejjebb vették, viszont az alsó-középső fordulatszám tartományba jóval magasabb és egyenletesebb nyomatékot varázsoltak. A felépítés kényelmes, a megjelenés szép és minőséget sugároz.
Nem kétséges, hogy a vetélytársak 2012-ben nagyon komoly kihívót kapnak a HONDA VFR1200X/D Crosstourer személyében. Azok a motorosok, akik elsősorban közúti felhasználásra, túrázásra, örömmotorozásra keresnek alternatívát, azoknak mindenképp ki kell próbálniuk a Crosstourert!!! Májusi tengerparti túráinkon talán már kipróbálható lesz ez a csodamasina, és végre Szimi is befejezi az évek óta tartó „mire cseréljem a CB1300SA-t” mizériát. (Szimi tesztjét itt olvashatod)
Dobos Zoltán
Túravezető
Rhino Tours
Hozzászóláshoz kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj!
A REA túrán lesz rá lehetőség, hogy mindketten kipróbáljátok, ha minden jól megy!
Eljött a váltás ideje, idén döntenem kell a trónkövetelők között. Már alig várom Marokkót!
Sziasztok!
Gratulálok óriási élmény lehetett .
Gondolom két személyes tesztre nem volt mód,engem (minket)az is nagyon érdekelne.
Komoly konkurenciának tűnik a piacon.Nagyon várom a tavaszt.:)
Szimi le szeretné cserélni a CB1300-at? Á nem menne neki már mással:)
Tetszett, átjött .
Üdv: Dida