Navigáció
Ezt mindenképp...
Tesztek
A kőkemény igazság
WILBERS futómű BMW R1250GS-be. Kell ez? - Az X-BIKE Motorosbolt jóvoltából tartóstesztre kaptunk egy Wilbers WESA futóművet az idei BMW R1250GS túravezetői motorunkba. A 100kg motorosra hangolt futóművet a Székelyföldi motoros túránkon kezdtük vallatni, majd jött a Nordkapp, a Transzfogaras és a Pireneusok, végül egy Adria kanyarvadász túra. A tapasztalatainkat az alábbi cikkben foglalta össze Szimi.
Rhino Card
Mert ebbe a csapatba tartozni kiváltság!
Vélemények
Fotópályázat
RHINO TOURS MOTOROS EGYESÜLET IRÁNYELVEI
MOTOROS TÚRÁN
Mindig kipihenten indulunk el a túrára. Igyekezz pontosan érkezni a megbeszélt találkozóhelyre, teletankolt motorral! A megbeszélt időpont az indulásra vonatkozik, tehát ha tudod, hogy tankolni, reggelizni akarsz vagy WC-re kell menned, érkezz előbb! Gondolj azokra (a többség), akik pontosak voltak és most, felöltözve (adott esetben izzadva) rád várnak!
A motorom mindig kifogástalan állapotban van (rendszám, gumik, lánc, lámpák). Nálam vannak a dokumentumaim (érvényes útlevél vagy személyi ig., vezetői engedély, forgalmi engedély, KGFB igazolása (zöld kártya). Rendelkezem utas és baleset-biztosítással.
A túrához megfelelően vagyok felöltözve (teljes motoros felszerelés-papucs, rövid gatya, trikó nem elég!!)
A túrát a túravezető vezeti, Ő motorozik elöl! Ne előzd meg! Ha valamilyen okból előre akarsz menni (pl. fényképezni akarod a csapatot), meg akarsz állni a következő parkolónál, benzinkútnál, vagy jobban ismered az utat, előre szólj! Ötletszerűen ne állj ki az alakzatból.
A motorok a sávon belül zipzár alakzatban követik egymást. Erősebb fékezésnél így az előtted haladó mellé futsz be. Igyekezz mindig tartani az alakzatot! A céljaink között szerepel a biztonságos motorozás. Ha a tükrödben látod a mögötted haladót, akkor jól mész.
A csapaton belüli sorrendet a túravezető jelöli ki. Általában a túravezető mögött megy a legkevésbé rutinos, vagy leglassabb motorral rendelkező motoros, vagy az új emberek, akikkel még nem motoroztunk együtt. A konvojt a leggyorsabb, legrutinosabb motoros zárja. Neki sokszor a konvojnál jóval gyorsabban kell mennie, hogy felzárkózhasson. (Nagy létszámú csapatoknál biztosítók is vannak, akik kereszteződésekben lezárják az utat a konvoj számára, áthaladás után visszaállnak a helyükre. Jellemzően gyors motorosok. Ha vannak, a túravezető mögött mennek. Ha látod, hogy valahol zárást kapsz, számíts arra, hogy a biztosító motoros rövid időn belül visszatér előre. Segítsd őt visszaelőzni a konvojt!) Ha új vagy köztünk, szeretnénk látni, hogyan motorozol. Ne sértődj meg, ha az első alkalommal elöl mész!
A csapaton belül ne előzz, illetve csak akkor, ha ez feltétlenül szükséges - pld. ha biztosító vagy és fel kell zárkóznod! Ilyenkor a KRESZ szabályainak figyelembevételével előzd le a társadat (index ki, MÁSIK SÁV)!
A motorok közötti követési távolságot tartsd be, ez legalább kétmotornyi legyen!
Fontos, hogy SOHA ne menj be az előtted motorozó mellé! Ugyanezt elvárhatod a mögötted jövőtől. Konvojban haladásnál biztosnak kell lenni abban, hogy soha senki nincs melletted. (Más persze, amikor a lámpánál egymás mellett állunk.)
Egy hirtelen, oldalirányba szükségessé váló manővernél, ne kelljen még egy tizedmásodpercet se veszteni azzal, hogy meggyőződj arról, hogy nincs melletted senki!
Az előzés mindenki egyéni felelőssége. Ha az előtted menő elfért, nem biztos, hogy még Te is beférsz. Ha a konvoj előz, akkor az, aki éppen befejezi az előzést, az húzza tovább a gázt, hogy a mögötte lévőknek legyen helyük beférni, vagyis befejezni az előzést. Ha az előzés után felveszed a leelőzött kocsi tempóját, a mögötted jövőknek nem marad hely.
Azért, mert konvojban motorozol, nem élvezel védettséget. Továbbra is a közlekedés résztvevője vagy. Figyeld a forgalmat, gyakran nézz a tükörbe! Azért mert csapatban megyünk, még előzhetnek, segítsük az előzés félrehúzódással és a többiek figyelmeztetésével!
Figyeld a mögötted jövőt, te vagy felelős azért, hogy ne vesszen el! Ha lemarad, akkor várd be az útkereszteződésekben, vagy a lehajtóknál!
Úthibára, váratlan akadályra lehetőség szerint hívd fel a mögötted jövők figyelmét (lassítással, karjelzéssel), a kis követési távolság miatt meglehetősen hirtelen tudnak felbukkanni a váratlan dolgok!
A saját tempódban motorozz, ne tedd ki magad veszélynek, ha úgy gondolod a csoport túl gyorsan halad! Előbb-utóbb megvárnak. Különösen veszélyes, ha a kanyarokat lassabban veszed, és az egyeneseken akarod behozni a lemaradásodat. Ha erős a tempó, nyugodtan szólj a túravezetőnek a következő megállónál!
Ha tankolunk, tankolj Te is! Hosszabb túrán megbeszéljük, mikor, hol állunk meg tankolni. Ha úgy érzed, kihagyhatod a tankolást, mert kibírod a következőig, a Te dolgod, de ne kelljen miattad külön megállni! Az egyes tankolások közti szakaszokat mindig a legrövidebb hatótávolságú motorokra való tekintettel alakítjuk ki.
A megállásnál a túravezető elmondja meddig álltok, merre mentek tovább, hol lesz a következő megálló. Ha valamilyen gondod van, nyugodtan szólj neki!
Megállásnál figyelj oda a parkolásra, a sok motor, lehetőség szerint, ne zavarja a többi közlekedőt, vagy a többi parkolót! Ne állj rá autóra, hogy abba ne tudjanak beszállni (ezzel is fokozva az autós-motoros ellenérzéseket)! Ne keveredj vitába autósokkal, ez a csoportra nézve is kényelmetlen! Okos enged, …. tartja a közmondás.
Az indulásnál egyeztessetek, csak akkor induljon az eleje, ha már mindenki elkészült! Ne kelljen az indulás után pár méterrel az országút közepén megállni!
BALESET ESETÉN
Nagyon fontos annak rögzítése, hogyan viselkedjünk egy esetleges baleset esetén. Bár minden eset különböző, mégis néhány irányelvben megállapodtunk, hogy ha már megtörtént a baj, ne tetézzük azzal, hogy a csapatban haladó motorok összecsúsznak, illetve egy hátul érkező autó belehajtson, az út közepén tanácstalanul álldogáló motorosokba!
- Ha balesetet, vagy bukást észlelsz, jelezd a többieknek!
- Kapcsold be az elakadásjelződ!
- Csak a balesetet szenvedett motoros mögött haladó és a záró motoros álljon meg! A többiek guruljanak tovább az első lehetőségig, ahol a konvoj biztonságosan leparkolhat! (Onnan persze már vissza lehet menni segíteni.)
- Akkor lehet megkezdeni a mentést, ha a további balesetveszély elhárult.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A csapatban történő motorozás, túl azon, hogy jó buli, közös felelősség – egymásért.
A túra sikeréért a túravezetők a felelősek, az utasításaik a túra alatt a csapat minden tagjára kötelező jelleggel vonatkoznak. Segítsd a munkájukat, hiszen ők rendelkeznek minden olyan információval, ami ahhoz kell, hogy a csoport célba érjen, és jól érezze magát!
A túravezető fenntartja azt a jogát, hogy kifogásolható viselkedés esetén, azonnal kizárja a túrázót a csoportból!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Várunk szeretettel túráinkon!
Rhino Tours csapata