>>
Navigáció
Ezt mindenképp...
Tesztek
A kőkemény igazság
WILBERS futómű BMW R1250GS-be. Kell ez? - Az X-BIKE Motorosbolt jóvoltából tartóstesztre kaptunk egy Wilbers WESA futóművet az idei BMW R1250GS túravezetői motorunkba. A 100kg motorosra hangolt futóművet a Székelyföldi motoros túránkon kezdtük vallatni, majd jött a Nordkapp, a Transzfogaras és a Pireneusok, végül egy Adria kanyarvadász túra. A tapasztalatainkat az alábbi cikkben foglalta össze Szimi.
Rhino Card
Mert ebbe a csapatba tartozni kiváltság!
Vélemények
"” Mint mindig nagyon szuper volt minden .
A szervezőknek külön gratula, mert nem lehetett könnyű megszervezni .
A motoros lányoknak pedig elismerésem !!!”"
R. Böbe
"„A negyedik túrám veletek, de az abszolút NUMBER ONE! Feladtátok a leckét magatoknak, hogyan fogjátok ezt űberelni? Összetartó csapat, összehangolható technikával és tudással, egy akarattal.”"
F. István
"„Sziasztok Fiatalok!
Még most sem akarom elhinni 52 évesen, másfél év motoros múlttal eljutottam Gibraltárig! Köszönet a szervezésért, lehetőségért a hihetetlen jó csapatért.
Csak gratulálni tudok, nem gondoltam volna, hogy a horvát túrát még lehet fokozni, de ez minden várakozást felülmúlt.
Gyönyörű idő, szép útvonal jó és változatos utak, király túravezetés!”"
T. Jani
Fotópályázat
WILBERS futómű BMW R1250GS-be. Kell ez?
Wilbers WESA tényleges javulásAz idei túravezetői motorunkba Wilbers W.E.S.A. (Wilbers Electronic Suspension Adjusment) futómű szettet szerelt nekünk az X-Bike a szezon felénél és több mint 10 000 kilométert motoroztunk változó körülmények között. Mivel két teljesen ugyanolyan BMW R1250GS-t használtunk 2023-ban túravezetésre, volt alkalmunk cserélgetni a motorokat és összehasonlítást tenni a gyári és a Wilbers futómű között.
A
legfontosabb kérdés az volt számomra, hogy az új R1250GS amúgy is legendásan jó
futóművéhez képest van-e feljebb.
Érdemes-e egy ilyen extrára egy szemmel látható összeget elkölteni?
A válasz nem egyszerű és hadd idézzek egy klasszikust: „Az attól függ!”
Az mindenki számára világos lehet, hogy a biztonságos és élvezetes motorozás akkor valósul meg, ha jó a tapadásunk. A jó tapadáshoz jó állapotú gumiabroncsok és jó állapotú futómű kell. Eddig még semmi újat nem mondtam. A gumiválasztásba nem akarok most belemenni, az mindig egy hosszú beszélgetés kezdete két motoros között. Szinte már vallási kérdés. Ahány túrázónk, annyi féle márka. Egy biztos, a párban cserélt új gumi szerintem a tuti megoldás.
Saját tapasztalatom, hogy az általam próbált régebbi Honda modelleknél (XL 1000 Varadero, CBR 1100 XX) a gyári futómű cseréje Wilbersre határozott minőségi javulást okozott. Ez nem is csoda hiszen a gyártók a futóműveknél tudnak és akarnak is spórolni. Középkategóriás motoroktól lefelé egyre gyengébb futóművek kerülnek beépítésre. Legtöbbször nincs állítási lehetőség, ugyanazt kapják a kis termetű motorosok, mint a nagy medvék. Ugyanazt a futóművet szeretné megerőszakolni a hétköznapi motoros, amikor felülteti a párját és tele pakolja a három dobozt.
És még egy tényező! Egy futómű is gondozást igényel, mint minden más nagyobb szerkezeti egység a motorkerékpáron. Az olaj időközönként (terheléstől függően) cserére szorul, a rugó fáradni fog, a futómű alkatrészek pedig el tudnak kopni. Ez egy túramotor életciklusában előbb vagy utóbb eljön és akkor foglalkozni kell vele. Ha ez elmarad, akkor idővel hozzá szokunk a szarhoz, mert ezek a folyamatok nem egyik napról a másikra zajlanak le.
Zomax és Takács Andris a Nordkapp túrán tesztelték az új beépített Wilbers futóművet. Első gyors véleményük az alábbi videóban.
Viszont amikor felújítják a futóművet vagy cserélik egy Wilbersre (vagy más minőségi gyártó termékére), akkor hirtelen egy másik motoron találja magát az ember. Stabilabb, jobban kanyarodik, tartja az ívet és ehhez hasonló véleményeket hallok a túrázóinktól.
Tehát, ha egy hagyományos futóművel szerelt túragépről van szó akkor nem kérdés, hogy sokkal jobb lesz a motorozhatósága Wilbers futóművel. Szerintem sok esetben érdemes elgondolkodni, hogy mi éri meg jobban: felújítani a gyári futóművet vagy lecserélni egy minőségi tuning cuccra.
De mi a helyzet a nagy GS-sel?
Én amikor hosszú előjáték után (értsd. szinte minden más márka túra modelljét kipróbálva) megérkeztem az R 1200 GS nyergébe, úgy éreztem, hogy ez valami csoda. Évekbe telt mire elkezdtem érezni a motor határait. Sokszor elmondtam már, hogy a nagy GS a kezdő motorosból egy jó közepes motorost csinál, míg egy tapasztalt motoros über penge lesz a nyergében. És ez leginkább a különleges Telelever elsőfutóműnek köszönhető. Az elektronikus állítási lehetőségek persze tovább fokozzák az élményt egy újabb, BMW R 1250 GS-en motorozva.
A közel 10 000 kilométeres használat során, melyben volt Székelyföld, Nordkapp, Píreneusok és Adria kanyarvadászat a következő vélemény fogalmazódott meg bennem.
A következő esetekben érdemes a BMW 1250 GS gyári futóművéhez nyúlni:
- ha folyamatosan túlterheled a motort, eleve nagy darab vagy +utas +csomagok,
- ha nem most kezdted a pályafutásodat a nagy GS-el, sokat motoroztál a nyergében és feszegeted már a határokat (általában, ha valaki úgy érzi, hogy kimotorozta már a gépét, akkor a futóművének és a gumijának a határait feszegeti),
- ha alacsonyabb vagy az átlagnál és megoldást keresel arra, hogy a GS-ről leérjen a lábad és ültetni szeretnéd,
- ha a korából vagy a használatból adódóan fel kell újítani a futóműved,
- vagy ha sok a pénzed és szeretnél valami értelmes extrára költeni.
Amit úgy általában érdemes tudni a rugóstagokról:
Normális esetben illenék a rugóstagokat minden 30ekm után felújítani, mert az olaj elfárad benne, veszít a viszkozitásából, amitől rosszabb lesz a csillapítás. A rugók nem örök életre készülnek, idővel elfáradnak. Igaz ez a gyári rugókra is, melyek gyengébb minőségű rugó acélból készülnek, ezért hamarabb lágyulnak ki és ráadásul egyféle erősségű készül belőlük, nincs belőle többféle verzió. Az elfáradt rugót javítani nem lehet, csak a csere a megoldás.
A Wilbers futóművek esetében 20 féle erősségű hátsó és 10 féle erősségű első rugó közül választanak a Wilbers mérnökök egy GS esetében, így tökéletesen személyre tudják szabni a teleszkópokat. Ez később, ha igény van rá módosítható. Jobb minőségű alkatrészekkel szerelik össze és ezek később cserélhetőek. A Wilbers rugóstagokat bármikor új állapotba hozza az X-Bike, van hozzá alkatrész, olaj és megfelelő szaktudás is. A gyárival ellentétben a Wilbers WESA teleszkópok tetején van egy extra nyomó (berugózás) csillapítás állítási lehetőség, ami akkor jöhet jól, ha finomhangolást akarunk csinálni, mivel nem vagyunk egyformák. Van aki a feszes rugózást, futóművet kedveli, van aki pedig a lágyat. Ezzel a kis csavarral kívülről 1 perc alatt tudunk rajta változtatni és nem igényel extra szerszámot sem.
Mivel az elmúlt pár hónapban megtapasztaltam testközelből egy profi futómű előnyeit, én a továbbiakban mindig prioritásként kezelem majd ezt a területet. Ha fejleszteni szeretném a motorjaimat, ezzel kezdem és mindenkinek ezt javaslom.
Nekünk X-BIKE
Motorosbolt szerelte be a Wilbers Wesa futóművet. Keresd őket, ha te is
szeretnél egyet a motorodba vagy kérdésed van futómű fejlesztéssel
kapcsolatban.
Motoros üdv: Szimi
Elérhetőségek: X-BIKE Motorosbolt 06 1 405 6653, info@x-bike.hu, https://x-bike.hu/
Szimi Erdélyben és a Pireneusokban motorozott közel 4000 kilométert a motorral. Rövid véleménye az alábbi videóban.
#motorozztudatosan
#wilbers
#tudatosmotoros
Hozzászólások (0 db)
Hozzászóláshoz kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj!