>>
Navigáció
Ezt mindenképp...
Tesztek
A kőkemény igazság
WILBERS futómű BMW R1250GS-be. Kell ez? - Az X-BIKE Motorosbolt jóvoltából tartóstesztre kaptunk egy Wilbers WESA futóművet az idei BMW R1250GS túravezetői motorunkba. A 100kg motorosra hangolt futóművet a Székelyföldi motoros túránkon kezdtük vallatni, majd jött a Nordkapp, a Transzfogaras és a Pireneusok, végül egy Adria kanyarvadász túra. A tapasztalatainkat az alábbi cikkben foglalta össze Szimi.
Rhino Card
Mert ebbe a csapatba tartozni kiváltság!
Vélemények
"„Látszik az akarás, hogy minden túrán még jobbak legyetek! Kíváncsiak vagytok a véleményünkre és változtattok ha kell, respect!”"
C. Feri
"„Nem lehet leírni ezt az érzést amit átélünk egy ilyen túra alkalmával!
Szinte eufórikus állapotban szeltük a kanyarokat.
Szerintem senki sem bánta, hogy a tervezett kétezer kilométer közel három lett.
Sok hasonló túrát kívánok minden motorozni szerető barátnak!
Köszönet a túra megálmodójának, szervezőjének és nem utolsó sorban a túravezetőjének!” "
T. János
"” Mint mindig nagyon szuper volt minden .
A szervezőknek külön gratula, mert nem lehetett könnyű megszervezni .
A motoros lányoknak pedig elismerésem !!!”"
R. Böbe
Fotópályázat
WILBERS futómű BMW R1250GS-be. Kell ez?
Wilbers WESA tényleges javulásAz idei túravezetői motorunkba Wilbers W.E.S.A. (Wilbers Electronic Suspension Adjusment) futómű szettet szerelt nekünk az X-Bike a szezon felénél és több mint 10 000 kilométert motoroztunk változó körülmények között. Mivel két teljesen ugyanolyan BMW R1250GS-t használtunk 2023-ban túravezetésre, volt alkalmunk cserélgetni a motorokat és összehasonlítást tenni a gyári és a Wilbers futómű között.
A
legfontosabb kérdés az volt számomra, hogy az új R1250GS amúgy is legendásan jó
futóművéhez képest van-e feljebb.
Érdemes-e egy ilyen extrára egy szemmel látható összeget elkölteni?
A válasz nem egyszerű és hadd idézzek egy klasszikust: „Az attól függ!”
Az mindenki számára világos lehet, hogy a biztonságos és élvezetes motorozás akkor valósul meg, ha jó a tapadásunk. A jó tapadáshoz jó állapotú gumiabroncsok és jó állapotú futómű kell. Eddig még semmi újat nem mondtam. A gumiválasztásba nem akarok most belemenni, az mindig egy hosszú beszélgetés kezdete két motoros között. Szinte már vallási kérdés. Ahány túrázónk, annyi féle márka. Egy biztos, a párban cserélt új gumi szerintem a tuti megoldás.
Saját tapasztalatom, hogy az általam próbált régebbi Honda modelleknél (XL 1000 Varadero, CBR 1100 XX) a gyári futómű cseréje Wilbersre határozott minőségi javulást okozott. Ez nem is csoda hiszen a gyártók a futóműveknél tudnak és akarnak is spórolni. Középkategóriás motoroktól lefelé egyre gyengébb futóművek kerülnek beépítésre. Legtöbbször nincs állítási lehetőség, ugyanazt kapják a kis termetű motorosok, mint a nagy medvék. Ugyanazt a futóművet szeretné megerőszakolni a hétköznapi motoros, amikor felülteti a párját és tele pakolja a három dobozt.
És még egy tényező! Egy futómű is gondozást igényel, mint minden más nagyobb szerkezeti egység a motorkerékpáron. Az olaj időközönként (terheléstől függően) cserére szorul, a rugó fáradni fog, a futómű alkatrészek pedig el tudnak kopni. Ez egy túramotor életciklusában előbb vagy utóbb eljön és akkor foglalkozni kell vele. Ha ez elmarad, akkor idővel hozzá szokunk a szarhoz, mert ezek a folyamatok nem egyik napról a másikra zajlanak le.
Zomax és Takács Andris a Nordkapp túrán tesztelték az új beépített Wilbers futóművet. Első gyors véleményük az alábbi videóban.
Viszont amikor felújítják a futóművet vagy cserélik egy Wilbersre (vagy más minőségi gyártó termékére), akkor hirtelen egy másik motoron találja magát az ember. Stabilabb, jobban kanyarodik, tartja az ívet és ehhez hasonló véleményeket hallok a túrázóinktól.
Tehát, ha egy hagyományos futóművel szerelt túragépről van szó akkor nem kérdés, hogy sokkal jobb lesz a motorozhatósága Wilbers futóművel. Szerintem sok esetben érdemes elgondolkodni, hogy mi éri meg jobban: felújítani a gyári futóművet vagy lecserélni egy minőségi tuning cuccra.
De mi a helyzet a nagy GS-sel?
Én amikor hosszú előjáték után (értsd. szinte minden más márka túra modelljét kipróbálva) megérkeztem az R 1200 GS nyergébe, úgy éreztem, hogy ez valami csoda. Évekbe telt mire elkezdtem érezni a motor határait. Sokszor elmondtam már, hogy a nagy GS a kezdő motorosból egy jó közepes motorost csinál, míg egy tapasztalt motoros über penge lesz a nyergében. És ez leginkább a különleges Telelever elsőfutóműnek köszönhető. Az elektronikus állítási lehetőségek persze tovább fokozzák az élményt egy újabb, BMW R 1250 GS-en motorozva.
A közel 10 000 kilométeres használat során, melyben volt Székelyföld, Nordkapp, Píreneusok és Adria kanyarvadászat a következő vélemény fogalmazódott meg bennem.
A következő esetekben érdemes a BMW 1250 GS gyári futóművéhez nyúlni:
- ha folyamatosan túlterheled a motort, eleve nagy darab vagy +utas +csomagok,
- ha nem most kezdted a pályafutásodat a nagy GS-el, sokat motoroztál a nyergében és feszegeted már a határokat (általában, ha valaki úgy érzi, hogy kimotorozta már a gépét, akkor a futóművének és a gumijának a határait feszegeti),
- ha alacsonyabb vagy az átlagnál és megoldást keresel arra, hogy a GS-ről leérjen a lábad és ültetni szeretnéd,
- ha a korából vagy a használatból adódóan fel kell újítani a futóműved,
- vagy ha sok a pénzed és szeretnél valami értelmes extrára költeni.
Amit úgy általában érdemes tudni a rugóstagokról:
Normális esetben illenék a rugóstagokat minden 30ekm után felújítani, mert az olaj elfárad benne, veszít a viszkozitásából, amitől rosszabb lesz a csillapítás. A rugók nem örök életre készülnek, idővel elfáradnak. Igaz ez a gyári rugókra is, melyek gyengébb minőségű rugó acélból készülnek, ezért hamarabb lágyulnak ki és ráadásul egyféle erősségű készül belőlük, nincs belőle többféle verzió. Az elfáradt rugót javítani nem lehet, csak a csere a megoldás.
A Wilbers futóművek esetében 20 féle erősségű hátsó és 10 féle erősségű első rugó közül választanak a Wilbers mérnökök egy GS esetében, így tökéletesen személyre tudják szabni a teleszkópokat. Ez később, ha igény van rá módosítható. Jobb minőségű alkatrészekkel szerelik össze és ezek később cserélhetőek. A Wilbers rugóstagokat bármikor új állapotba hozza az X-Bike, van hozzá alkatrész, olaj és megfelelő szaktudás is. A gyárival ellentétben a Wilbers WESA teleszkópok tetején van egy extra nyomó (berugózás) csillapítás állítási lehetőség, ami akkor jöhet jól, ha finomhangolást akarunk csinálni, mivel nem vagyunk egyformák. Van aki a feszes rugózást, futóművet kedveli, van aki pedig a lágyat. Ezzel a kis csavarral kívülről 1 perc alatt tudunk rajta változtatni és nem igényel extra szerszámot sem.
Mivel az elmúlt pár hónapban megtapasztaltam testközelből egy profi futómű előnyeit, én a továbbiakban mindig prioritásként kezelem majd ezt a területet. Ha fejleszteni szeretném a motorjaimat, ezzel kezdem és mindenkinek ezt javaslom.
Nekünk X-BIKE
Motorosbolt szerelte be a Wilbers Wesa futóművet. Keresd őket, ha te is
szeretnél egyet a motorodba vagy kérdésed van futómű fejlesztéssel
kapcsolatban.
Motoros üdv: Szimi
Elérhetőségek: X-BIKE Motorosbolt 06 1 405 6653, info@x-bike.hu, https://x-bike.hu/
Szimi Erdélyben és a Pireneusokban motorozott közel 4000 kilométert a motorral. Rövid véleménye az alábbi videóban.
#motorozztudatosan
#wilbers
#tudatosmotoros
Hozzászólások (0 db)
Hozzászóláshoz kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj!