Navigáció
Ezt mindenképp...
Tesztek
A kőkemény igazság
WILBERS futómű BMW R1250GS-be. Kell ez? - Az X-BIKE Motorosbolt jóvoltából tartóstesztre kaptunk egy Wilbers WESA futóművet az idei BMW R1250GS túravezetői motorunkba. A 100kg motorosra hangolt futóművet a Székelyföldi motoros túránkon kezdtük vallatni, majd jött a Nordkapp, a Transzfogaras és a Pireneusok, végül egy Adria kanyarvadász túra. A tapasztalatainkat az alábbi cikkben foglalta össze Szimi.
Rhino Card
Mert ebbe a csapatba tartozni kiváltság!
Vélemények
Fotópályázat
Honda VFR1200XD Crosstourer E.Sz.T.
Legjobb motor túrázásra?! 8.Honda VFR1200XD Erősen Szubjektív Teszt
Az első REA túra és az első gurulásom a Honda VFR1200XD Crosstourer nyergében. Tökéletes tempó, parádés útvonal, 20 fok végig és egy túrázásra fejlesztett nyomatékos V4-es, PAZAR HÉTVÉGE VOLT. Két éve kezdtem el keresni szeretett CB1300SA-m utódját, minden próbálkozásomat megosztottam teszt formájában az érdeklődőkkel, most az egyik nagy esélyesen töltött három parádés napom tapasztalatait adom közre.
Bár a Honda központból hazafelé már elkezdődött az ismerkedés, mégis komolyan csak az indulás utáni autópálya szakaszon kezdtem el barátkozni a géppel.
Dupla kuplung – sokaknak szimplán csak automataváltó. Az első 200 kilométeren bambultam a műszerfalat, néztem, hogy mi történik amikor D-be teszem, mit csinál a motor ha S-be, és a kézi kapcsolást is kipróbáltam, majd variáltam a lehetőségeket. Mivel Zoli barátom vezette ezt a túrát ráértem hátul bohóckodni. Végül meguntam a variálást és D-ben húztam egészen a szállásig. Másnap a 8-as úton két VFR1200F között feszes tempóban vonatozva S-ben találtam meg a tökéletes összhangot motor és pilóta között. Este visszagondolva arra a hatvan kilométer szerpentinre és a motor viselkedésére, csak a legnagyobb tisztelettel tudtam a japán mérnökök munkájára gondolni. Egyszer sem éreztem, hogy nekem be kellene avatkoznom, mert kevés a nyomaték vagy éppen túl magas a fordulat. Tette a dolgát a DCT váltó és nekem csak az ívekre kellett koncentrálni. A túra folyamán végig nagyon kényelmes volt (főleg Zadar központjában és Budapesten araszolgatva), hamar megszoktam. Lefulladni nem lehet vele, még a legextrémebb helyzetekben sem.
A duplakuplungos verzió a hegyekben lefelé haladva a szűk visszafordítókban esett csak kétségbe, itt néha nekem kellett kézzel felváltanom, hogy ne pörögjön annyira a blokk.
Futómű – talán az én hibám, de egy picit többet vártam tőle. Mivel a Honda az ON/OFF kategóriába sorolta a gépet, azt gondoltam, hogy ha nem is a GS, de legalább a Super Tenere terepképességeit hozza. Hát nem. Agyon lehetne ezt magyarázni, de ez mégis csak a VFR1200F blokkja, váza, módosított futóműve, végső soron tehát nem egy igazi túraenduró. Jó aszfalton a futómű parádés, a 8-as úton döntögetve még a lábtartó is gond nélkül leért, de legurulva a sima útról zavarba jön, pattogással és kormányszitálással jelzi, hogy ez nem az ő terepe. Maradjunk annyiban hogy ez inkább ON mint OFF.
És végre eljutottunk a V4-es blokkhoz, ami megnyerő, mindig húz és 6 literes átlag fogyasztással beérte túratempóban. Erős és rugalmas, élmény vele közlekedni, tényleg ott van a szeren. Bár a VFR1200F-hez képest módosították a teljesítmény leadást - a csúcsteljesítményt a kategória szükségleteinek megfelelően 130 lóerőre mérsékelték -, de cserébe a legtöbbet használt 5000 alatti tartományba jelentősen több nyomatékot rámoltak, így bármelyik fokozatban, bármilyen sebességnél keményen megindul és teszi ezt a duplakuplunggal olyan elegánsan, hogy a motoros csak mosolyog a sisakjában az élvezettől. Nem lehet nem szeretni.
A Honda által fejlesztett C-ABS kombinált fékrendszer kiváló, még az erős szerpentines igénybevételtől sem melegedett túl, végig precízen tette a dolgát.
A motorhoz jelenleg rendelhető gyári doboz szett nagyon megosztotta a társaságunkat. Volt akit egy női Samsonite táskára emlékeztetett, nekem sem tetszett igazán, de a Honda védelmére legyen mondva a zárak és fedelek tökéletesen záródtak, csukódtak. Érezhetően minőségi a cucc. Viszont a topcase az utasnak nagyon kényelmetlen tud lenni. Nyom, túl közel van a háthoz, végül utasunk kínszenvedéseit a VFR1200F hátsó dobozával szűntettük meg.
A műszerfalon minden adatot megkapunk az átlagfogyasztástól kezdve a sebességfokozatig. A fordulatszámmérőn a számok elsőre nehezen olvastam, meg kellett szokni a szemnek az arányokat.
Az ülés a Varaderohoz képest, spártainak mondható. Nekem kicsit keskeny is volt, de ennek az alacsony motorosok bizonyára örülnek majd. Szívem szerint a lábtartót és a kormányt 5-5 centivel lejjebb tenném, akkor lenne tökéletes az üléspozíció. A szélvédelem gyári plexivel is kellemes volt, bár túraplexivel még ezen is biztos lehet javítani. 1700 kilométer után gyerekjáték volt vezetni a Crosstourert, minden mozdulatra kezesen reagált. A súlyadatok megtévesztőek, bár papíron 285kg a menetkész tömege az XD-nek mégis olyan könnyed a kezelése, mintha egy Honda XL700 Transalpon motoroznánk. A Honda mérnökei betartották amit ígértek, egy kezes kalandmotort kaptunk, amit bárki képes elnavigálni.
Szerintem a Honda egy nagyon kezes túramotort épített a VFR1200F alapjaira. Ha nem akarunk terepezni és a susnyásban csavarogni vele, akkor elégedettek leszünk, és hamar szerelembe esünk. Még a fentebb említett apróbb kényelmetlenségeket is megbocsájtjuk a Crosstourernek. A blokk és a duplakuplung együtt nagyon erős párost képez és egy olyan új irányt mutat a kényelmes motorozásért és a csúcstechnikáért rajongó túrázóknak, amit nehéz lesz űberelnie más márkáknak.
Előnyei: könnyű kezelhetőség, a legjobb V4-es blokk, extra kényelmes DCT váltó, igényes minőségi kidolgozás
Hátrány, ha nagyon akarom: futómű csak jó aszfalton kezes, doboz szett nem megy a motorhoz
Használt motor ára: még nincs a piacon
Új motor ára: 3.968.000.- reg.adóval (a duplakuplungos verzió +260.000.-)
Műszaki adatok:
Motor: Vízhűtésű, négyütemű, Unicam 16-szelepes 76°-os V4
Hengerűrtartalom: 1237 cm³
Keverékképzés: PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendezés
Teljesítmény: 95 kW (130 LE) @ 7750 1/min
Forgatónyomaték: 126 Nm @ 6500 1/min
Sebességváltó: 6 fokozatú
Szekunder hajtás: Zárt tengely
Méretek: H x Sz x M - 2285 × 915 × 1335 mm
Ülésmagasság: 850 mm
Menetkész tömeg: 275 (285 DCT) kg
Üzemanyagtank: 21,5 liter
Átlag fogyasztása a teszt alatt: 6,2 l/100km
További vélemények a Honda VFR1200X-ről
Szimcsák Attila
Egy videó Zolitól, amit már 21 ezren láttak
Hozzászóláshoz kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj!