Navigáció
Ezt mindenképp...
Tesztek
A kőkemény igazság
WILBERS futómű BMW R1250GS-be. Kell ez? - Az X-BIKE Motorosbolt jóvoltából tartóstesztre kaptunk egy Wilbers WESA futóművet az idei BMW R1250GS túravezetői motorunkba. A 100kg motorosra hangolt futóművet a Székelyföldi motoros túránkon kezdtük vallatni, majd jött a Nordkapp, a Transzfogaras és a Pireneusok, végül egy Adria kanyarvadász túra. A tapasztalatainkat az alábbi cikkben foglalta össze Szimi.
Rhino Card
Mert ebbe a csapatba tartozni kiváltság!
Vélemények
Fotópályázat
Yamaha MT-10 / Az igazi Transformers
Erősen szubjektív teszt
Az igazi Transformers – Yamaha MT-10
Fiam születése óta szereztem némi jártasságot az alakváltó robotok világában. Ezek a másik világból a földre került „lények”, legtöbbször dögös, techno kinézetű gépcsodák az emberek megsegítésén fáradoznak. Habár páran már elsütötték ezt a hasonlatot a Yamaha MT10-re, mégis amikor megjelentem a túrázók között a tesztmotorral ez volt az első gondolata mindenkinek, így maradt a cím.
A Yamahától tesztre kapott kék MT-10 le sem tagadhatná rokonságát a Transformers ősökkel. Az aktuális naked-streetfighter divatot felpörgetve, egy extrém formavilágú motort alkotott a japán márka. Nem mondanám, hogy előzmények nélkül, mert ugyebár a 2000-es évek közepén volt egy Yamaha MT-01, amely engem nagyon lázba hozott akkor. A recept nem változott, vegyél egy bitang blokkot, tegyél alá egy sportos futóművet, jó fékeket és engedd, hogy a tervező gárda eléggé betépjen, amikor a motor főbb vonalait papírra veti… Aztán jönnek az észérvek és jön az a csapat, akik az eladhatóságért felelősek. Nekem átjött a koncepció, ami valami ilyesmiről szólhat – a Yamaha MT-10 esetében -, hogy nézzük meg a prémium vevők mire buknak és extrázzuk fel rendesen a bestiát, hiszen nekik szeretnénk eladni.
És szerintem itt jön a lényeg: végre egy japán naked, amely kis fantáziával és néhány jól megtervezett extrával túramotorrá alakítható. Öt éve még fölösleges extra dömpingnek gondoltuk a bajor márkánál, de mára beigazolódni látszik az eladási statisztikákból, hogy a premium motoros réteg igenis igényli a kipörgésgátlót, a motorvezérlő elektronikát, az elektromosan állítható futóművet, a LED-es fényszórókat, a tempomatot és igen a 160 lóerőt.
A vevőknek fontos, hogy egy ilyen vagány motorral ne csak a városban lehessen villantani, hanem az extrém kinézetet megtartva hűséges túratárssá alakítható legyen. Emlékszem még annak idején azokra a házilag barkácsolt tartókonzolokra és a 45 literes fekete műanyag Krauser dobozokra, amitől az MT-01 egy ronda dinoszaurusszá változott, amivel sehol nem fért el többet a motoros, csak ha kamionnyi helyet hagytak neki. Az utólag felaplikált szélvédők és markolatfűtések, bár praktikusak voltak, de a minőségérzést nullázták azonnal.
Manapság aki 4 millió körül elkölt egy motorra, joggal várja el a minőségi és jól megtervezett extrákat.
A gyári plexivel és oldaldobozokkal még mindig megmarad a motor vagány formája. A kemény ülés és a széles kormány távolsága kényelmes üléspozíciót eredményez még 180 centiméteres testmagasság felett is. A 998ccm lökettérfogatú blokk 111Nmétert tud, 9000-es fordulatszámon, ami menet közben annyit jelent, hogy túratempó mellett mindent elintéz 5. vagy 6. sebesség fokozatban. Egyenletesen húz, semmi erőlködés nincs a blokkban. A rövid tengelytáv (1400mm) és az alig 210 kilós tömeg nagyon könnyen kezelhetővé és dönthetővé teszi a motort. A kevésbé rutinos motoros az extrák segítségével tudja megakadályozni a hátsó kerék kipörgését és a gázreakciókat befolyásoló üzemmód kapcsolóval a túlzott motorerőt visszafogni (standard mode) . Tényleg vannak extrém időjárási viszonyok, amikor ez fontos lehet.
Sajnos a két napos teszthétvégén szinte folyamatosan esett az eső, az MT-10 nem mutatta meg minden erősségét. A Magas Tátrában motorozva az extráknak nagy hasznát vettem, de csak sejtéseim vannak azzal kapcsolatban, hogy száraz úton mit tudhat ez a bestia. Ezért most itt elmaradnak azok a sorok, amikor azt ecsetelem, hogy ki, mikor, hol mekkorát ment az MT-10 nyergében ülve. Az talán egy másik alkalommal!
Az MT-10 felszereltsége és gyári extra listája vetekszik a K1300R felszereltségével, ez nagyon biztató, ám még a potenciális vevőkörhöz is el kell juttatni a hírt, hogy itt egy vas, ami jóval többet tud, mint amit az elmúlt években megszokhattunk egy japán naked-től.
Szimcsák Attila (Szimi)
Túravezető
Hozzászóláshoz kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj!