Navigáció
Ezt mindenképp...
Tesztek
A kőkemény igazság
WILBERS futómű BMW R1250GS-be. Kell ez? - Az X-BIKE Motorosbolt jóvoltából tartóstesztre kaptunk egy Wilbers WESA futóművet az idei BMW R1250GS túravezetői motorunkba. A 100kg motorosra hangolt futóművet a Székelyföldi motoros túránkon kezdtük vallatni, majd jött a Nordkapp, a Transzfogaras és a Pireneusok, végül egy Adria kanyarvadász túra. A tapasztalatainkat az alábbi cikkben foglalta össze Szimi.
Rhino Card
Mert ebbe a csapatba tartozni kiváltság!
Vélemények
Fotópályázat
Beszélgetés motorozás közben?
InterphoneInterphone
Nagyon vártam már, hogy beszerelhessem végre a sisakomba az új kommunikációs egységemet, az Interphone bluetoothos sisakátbeszélőjét, ami az ígéretek szerint kiváló kapcsolatot teremt motoros és utasa, motoros és telefonja, motoros és GPS-e, valamint motoros és másik motoros között. Várakozásom azért volt nagy, mert bár már több mint húsz éve motorozom, a motorozás élvezetes, de még csapatban is igen magányos tevékenység volt számomra . Eddig!
A szerkezet felavatására egy háromnapos Horvát tengerparti túra ad kiváló alkalmat, ahol is én vezetem a 14 főből álló társaságot. Szeretem az új technikai eszközöket kicsomagolni és felfedezni. Első pillantásra az Interphone-nál sincs semmi meglepő, korrekt, igényes dobozolás, a legtöbb lényeges adat már a doboz külsejéről leolvasható. A dobozban minden van ami az eszköz rögzítéséhez, használathoz szükséges lehet, egyértelmű magyar nyelvű leírás és angol nyelvű összehasonlító táblázat is van, ez utóbbi fényképes és igen jól szemlélteti az egység rögzítését a sisakon. A készülékcsalád többi tagjának paramétereit is megtaláljuk egy táblázatba foglalva. Az én készülékem zárt sisakhoz való, de természetesen létezik nyitott, illetve felnyitható sisakhoz is, ami lényegében egy mikrofontartó karral több. Extraként a szerkezet kiegészíthető sztereo hangszórókkal (alapesetben egyfüles a cucc), ami zenehallgatás esetére szinte nélkülözhetetlen.
Természetesen ha csak nekem lett volna a csapatban ilyen egységem, akkor csak arról tudnék beszámolni, hogy milyen volt vele telefonálni, vagy zenét hallgatni, de engem leginkább az izgatott milyen lesz majd dumálni motorozás közben. Ezért a Szimi barátom is beszerelt a sisakjába egy Interphone-t és már csak pár perc választott el minket attól, hogy hülyegyerekek módjára, az indulás előtti este, egyikünk az étkezőben, másikunk a nappaliban, fejünkön a sisakkal beszélgessünk egymással.
A beszerelés egyébként gyerekjáték. Az egység, ami gyakorlatilag gyufásdoboz méretű, a sisak oldalára kerül kívülről, aminek a tartója csipesz-szerűen rögzíthető alulról és a csomagba mellékelt, IKEA-KIKA utánérzésű hajlított drót csillagcsavarhúzóval fixálható de ha esetleg nem tudnánk a sisak pereme miatt ezt megoldani, van a dobozban egy ragasztható tartó is. A mikrofon és a hangszóró bárhová elvezethető a szivacsok alatt és tépőzáras hátoldaluknak köszönhetően szinte bárhová rögzíthetőek is. (Persze célszerű a hangszórókat a fül közelébe, a mikrofont pedig valahova a száj elé tenni, mert tarkónál nem lenne azonos az élmény…) Ha nem lenne a tépőzár rögzítésére alkalmas felület a sisakban, csak semmi pánik, a csomag tartalmaz ragasztható ellenoldalt is. Én az UVEX WING RS sisakomban megbontottam a szivacsot a fülemnél és alá tettem a hangszórót, a mikrofont pedig a ragasztható ellenoldal segítségével a szám elé rögzítettem. A mikrofont és a hangszórókat beszerelve csak egy kis drót lóg ki a sisakból, amit csak be kell dugni az egyébként vízhatlan bluetooth-os egységbe. Az elv remek, hogy a csatlakozót kihúzva, az egységet a sisakról lepattintva zsebre tehetem és könnyedén elvihetem tölteni, de a csatlakozó már első pillanatra is gyenge láncszemnek tűnik. A hengeres csatiban több vékonyka láb van, ráadásul, vagy tán épp ezért csak egyféle képen lehet csatlakoztatni… erre oda kell figyelni!
Az egység használata nem bonyolult, de gyakorlatot igényel. Mindösszesen három gomb van rajta, ezek különböző kombinációs-permutációs-variációs kezelésével lehet egymásra hangolni a készülékeket, ki-be kapcsolni, hangerőt szabályozni… kell egy kis idő, mire az ember tegező viszonyba kerül a szettel. Onnantól viszont kisüt a nap. Hosszú gombnyomás második pittyig és már hallod is a haverod, ha elég volt a dumából rövid gombnyomás és snitt. Ugyanilyen egyszerű váltani a beszélgető és a zenehallgatás funkció között, persze a zenehallgatáshoz szükség van egy bluetooth-os telefonra, amit össze kell hangolni a kis készséggel és máris mehet a rockandroll a szerpentinen. Telefonálni szintén gyerekjáték, ha hívnak a készülék jelez, majd beadja a vonalat, te viszont hanggal tudsz tárcsázni, így kéztől teljesen független az eszköz.
Újszerű volt az élmény, hogy a sisakban rendesen hallok valakit, aki nincs is ott. Korábban a feleségemmel, aki mögöttem ült, csak úgy tudtunk beszélni, hogy lelassítottam, hátratekertem a nyakam és nyitott plexinél kiabálva kevesebb, mint ötven százalékos találati aránnyal tudtunk csak eszmét cserélni. Ezért eshetett meg a fentebb már említett gyermeteg eset, hogy pakolás helyett este 11-kor még a fejünkön a sisakkal mászkáltunk a lakásban és rácsodálkoztunk, hogy jé, halljuk egymást.
Reggel hétkor, az október közepi csípős időben melegítjük a motort Szimivel és már rutinszerűen összestimmeljük a cuccot – hosszú nyomás az oldalsó gombon második pittyig és:
- Itt vagy?
- Itt vagyok!
Az M0-on gurulunk a reggeli ködben és micsoda feeling, beszélgetünk! De jó, így most megkérdezhetem:
Te is ráfagytál már a mocira?
Ergonómiailag egyébként példás a szerkezet, mert még vastag kesztyűben is jól tapinthatók a gombok, nem okoz gondot a ki-be kapcsolás, vagy a hangerő szabályozása.
A hallhatóság jó, de erősen sisakfüggő. Sziminek a Schubert C2-esébe a fül körül szivacs van, ami, mint egy fejhallgató, kizárja a zaj jelentős részét, ezért ő arról számol be, hogy 130-140 körül is jól hall engem, sőt 150 körül is még zenét hallgat. Az én Wing RS-em sportosabb sisak, nincs a fül külön szigetelve, így zajosabb is, ezért én 120-130 felett már nem igen értem amit mond nekem. 110 alatt viszont kiválóan hallom. Megjegyzem, hogy a hangszóró elhelyezése is fontos, ha nincs pont a fülnél, akkor hiába hangosítjuk…
Még a horvát tengerpart felé tartva próbálgattuk, hogy milyen távolságig használható a készülék. A gyártó a dobozon azt tüntette fel, hogy nyílt terepen 500 méterig használható. Hát nemt’om. Az 500 méter kicsit eltúlzottnak tűnt nekem, mert nyílt terepen én mentem elől, a Szimi hátul, köztünk 10 motoros, igaz nem túl zártan, de max. 250 méterre lehetett tőlem és már recsegett, szakadozott a kapcsolat.
A tengerparti szerpentinen 50-100 méteres távolságból a kapcsolatot rendre megszakították az élesebb kanyarok, ahol a sziklák akadályozták a rálátást.
Kisebb problémám csak abból adódott, hogy amikor elment a kapcsolat (vagy a rálátás megszűnése, vagy a nagy távolság miatt), néha idővel visszajött, néha pedig kikapcsolt a készülék. Gondolom, amikor egy darabig nem jött adás azt ő úgy vette, hogy a másik fél kikapcsolt és ezért ő is standby állapotba helyezte magát. Ilyenkor azonban nem mindegy, hogy mennyi ideig nyomjuk a gombot, ha újra kapcsolatba akarunk kerülni a másikkal, egy pittyig, vagy két pittyig. Ebből aztán néhányszor az lett, hogy a következő megállásig némaságra voltam ítéltetve, és ott aztán újra össze kellett stimmelni a cuccot.
A készüléken egyébként van egy led, ami külső szemlélő számára jelzi az aktuális állapotot. Lassú kék villogással jelzi a készenléti állapotot, gyors kék villogással az adást, pirossal, ha merül az akksi és most mindenki kapaszkodjon meg, nem villog, ha ki van kapcsolva.
Az akkumulátor kapacitásával semmi probléma nincs, egy egész napot végig lehet vele csevegni bírja. Sőt, készenléti módban napokig elvan töltés nélkül.
A csatlakozóval kapcsolatban viszont a félelmem beigazolódott. Szimi az egyik este ferdén dugta bele a töltő csatiját, amitől abban elhajlott az érzékeny kis láb, ezért az út hátra lévő részében az én töltőmet használta. Később aztán szakszerűen, egy villával szinte eredeti állapotba hozta, de nem hiszem, hogy ezt még egyszer kibírná.
Összességében nagyon hasznos kiegészítő, egész új arcát ismertem meg vele a motoros túrázásnak. Egyetlen hiányossága talán az, hogy csak párban tud kapcsolódni, ennél a készüléknél nincs mód arra, hogy többen is beszélgessünk menet közben.
Dobos Zoltán
Túravezető
Hozzászóláshoz kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj!
Szia!
Rádiós kapcsolat lehetőségeiről is fogtok készíteni tesztet? Engem inkább az érdekelne, legfőképp, hogy többen is be tudnak csatlakozni a társalgásba.
Üdv
Gergő
Szia András!
Köszi az érdeklődésedet, e-mailben elküldjük neked annak a személynek az elérhetőségét, aki nekünk is segített ebben a témában. Hvatkozz ránk.
Üdv.
Dobos Zoltán
Érdeklődve olvastam a beszámolót,épp most kacérkodom a gondolattal,csakhogy nekem Nolan sisakom van,és hogy van-e tapasztalata valakinek az N com-mal vagy ne adj isten jobb "buherálva" arra is az Interphon.
Érdeklődéssel Nagy András