Navigáció
Ezt mindenképp...
Tesztek
A kőkemény igazság
WILBERS futómű BMW R1250GS-be. Kell ez? - Az X-BIKE Motorosbolt jóvoltából tartóstesztre kaptunk egy Wilbers WESA futóművet az idei BMW R1250GS túravezetői motorunkba. A 100kg motorosra hangolt futóművet a Székelyföldi motoros túránkon kezdtük vallatni, majd jött a Nordkapp, a Transzfogaras és a Pireneusok, végül egy Adria kanyarvadász túra. A tapasztalatainkat az alábbi cikkben foglalta össze Szimi.
Rhino Card
Mert ebbe a csapatba tartozni kiváltság!
Vélemények
Fotópályázat
Yamaha FJR1300AE 2016
Erősen szubjektív teszt (E.Sz.T.)
FJR1300AE - 2016
Jelen írásomban kevésbé a technikai paraméterekre, mint inkább a motorozási élményre igyekszem fókuszálni, mert a száraz adatokat számtalan helyről elérhetik az érdeklődők, de ezekben nincs benne az, hogy akkor most valójában milyen is vele menni?! Az adatok különben is csalókák lehetnek, mert pl. egy puszta teljesítményadatból nem derül ki, hogy azt hogyan is adja le a motor. Sokszor ugyanis (persze bizonyos keretek között) fontosabb a hogyan, mint a mennyi!
Az FJR-rel régi, bár elég hézagos kapcsolatot ápolok, minthogy első élményeim vele kapcsolatban még a kétezres évek elejére nyúlnak vissza, amikor még Yamaha értékesítőként lelkesen szolgáltam a hangvillás márkát. Bár akkoriban inkább az MT01 felé kacsingattam, de egy alkalommal úgy dobta a sors, hogy a brno-i Európai Yamaha Napokra pont egy FJR nyergében jutottam ki. Kicsit tartottam a méreteitől bár a kényelme és szélvédelme ígéretes volt. Emlékszem tisztán, hogy mennyire nyugodt és általam addig még nem tapasztaltan komfortos volt az út! Kényelmes üléspozíció, faja szélvédelem, ja, és tolt, mint egy dízel Nohab. Utoljára ilyen kényelemben és biztonságban talán csak az anyaméhben éreztem magam. Kicsit kétségbe csak akkor estem, amikor kiderült, hogy a versenypályára is ezzel ’kell’ felmennem. Egyenesben nem is volt baj, de a kanyarban még a hasidom oldala is leért, a lábtartóról nem is beszélve, ami így pár menet alatt csonkig kopott volna. Ma már tudom, hogy szerencse, hogy így alakult, mert az állagmegóvás miatt rá voltam kényszerülve a kiüléses kanyartechnika fokozott alkalmazására, hogy minél feljebb tudjam tartani a motort, amit addig nem tettem. Pár menet alatt olyan jól sikerült belerázódnom, hogy nem maradtam szégyenben a haverok előtt, és azóta is olyan lelkesen alkalmazom ezt a technikát, hogy sokszor még az egyenesekben is kiülök… J :D
Hűséges túratárs, nagy tároló kapacítással
Miután a Yamahától elsodort a sors szeszélye, sokáig nem ültem FJR-en, egészen idén nyárig, amikor (szintén a sors szeszélye folytán) szembe jött velem a lehetőség. Egy kétnapos túrára indultunk az Alpokaljára és a Yamaha Hungária jóvoltából (utólag is köszönet) egy vadonat friss FJR1300 kényeztető nyergében találtam magam. A fentebb leírt emlékek azonnal a felszínre tolultak és szinte könnyesre hatódtam össze magam, mert ismét érezni véltem magam körül a méhburkot és a hátamnál a méhlepényt, de hamar kiderült, hogy az csak a gerincvédő volt. A magzati álom ugyan szétpukkant, de én még mindig az FJR-en ültem és húztam neki, az meg csak tolt most is, mint egy dízel Nohab, azaz ma már inkább, mint egy maglev TGV. Az álom tehát még tartott két és fél napot és vagy 900 kilométert. Most is ugyan azt éreztem, mint akkor: kényelem, biztonság, erő.
Jól áttekinhető műszerfal segíti a túramotorost
Nem vagyok egy nagy gombnyomkodós, általában hagyom a gyári középértékeket, vagy megállapodok valahol, de az FJR-en, ha már ott vannak a gombok, akkor meg kell őket nyomkodni. Mondjuk, beletelt egy kis időbe, mire végignyomkodtam mindent. A menü jó hosszú, minden adat kiolvasható, minden paraméter állítható: futómű csillapítás és előfeszítés, motor karakterisztika, kipörgés gátló, markolatfűtés, szélvédő magasság, stb… Ha már a logika megvan, akkor gyorsan megy a kezelése is. A változtatható és kiolvasható paraméterek mennyisége valószínűleg minden kütyü- és állítgatás függő egyénnek a legnagyobb megelégedésére fog szolgálni.
A vezérlő központ hamar megszokható
Az elektronika témakörébe tartozik továbbá a világítás, ami immár full ledes, sőt az első fényszórók kanyarkövetőek, ami éjszakai motorozásnál tesznek jó szolgálatot.
Egy ilyen kaliberű túramotornál szerintem alap a hat sebesség, mint ahogyan a tempomat is. Én magam is sokat túrázom, a legtöbb külföldi túránk úgy kezdődik, hogy 300km autópálya és itt nagyon nem mindegy, hogy ezt a pár órát milyen frekvencián töltjük, valamint hogy csuklóból próbáljuk tartani a sebességet, vagy kényelmesen elektronikusan! Nem azt mondom, hogy öt sebességgel életképtelen, de ez a modell predesztinálva van a nagysebességű autópályázásra, így egyszerűen kell a végére egy utazó fokozat. Eddig, ha hibát kerestünk ebben a modellben, akkor ez volt az egyik ésszerűen felróható, ha nem is tényszerűen, de pszichésen minden bizonnyal többeket nyomott a dolog. Szerencsére ezt mostantól elfelejthetjük, nem kell már pszichológushoz járni, mindenki lenyugodhat, benne van a hatodik sebességi fokozat!
Visszatérve az elején feldobott kérdéshez, hogy milyen is vele menni? Nos, röviden jó. Hosszabban nagyon jó! Sudárabb termetem ellenére is kényelmes az üléspozíció, a méretes idomzat nemcsak jó szélvédelmet, hanem biztonságérzetet, stabilitást is nyújt és nem nézek ki rajta úgy, mint majom a köszörűkövön. A szélvédelem, a gombnyomással állítható szélvédőnek köszönhetően széles keretek között szabható testre. A motor továbbra is bivaly, megfelelően erős és finom egy ilyen kategóriájú motorhoz.
Összegezve azt tudom mondani, hogy egy alapból jó motor haladt tovább a korral, így továbbra is méltán őrizheti helyét a nagy túravasak élmezőnyében.
Dobos Zoltán
Túravezető
Hozzászóláshoz kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj!